Już za rok w Małopolsce w dniach 21.06-02.07 odbędą się Igrzyska Europejskie. Tarnów jest jednym z miast, gdzie będzie rozgrywać się rywalizacja sportowców. Prace przy poszczególnych inwestycjach trwają pełną parą, jednak czas oddania wszystkich obiektów do użytku nieubłaganie zbliża się do końca. Czy wszystkie zaplanowane prace uda się przeprowadzić na czas?
Gigantyczne koszty
Całkowity koszt organizacji przyszłorocznych Igrzysk Europejskich, które odbędą się w Krakowie i kilku innych miastach Małopolski oszacowano na około 1,2 miliarda złotych. Według dotychczasowych ustaleń, w ramach imprezy w Tarnowie odbędą się zawody we: wspinaczce, badmintonie, piłce ręcznej plażowej, siatkówce plażowej oraz piłce nożnej plażowej. Szacuje się, że w wydarzeniu weźmie udział 7,5 tysiąca sportowców reprezentujących 50 krajów.
Nie da się ukryć, że największą tarnowską inwestycją służącą igrzyskom będzie budowa kompleksu przeznaczonego do rozgrywek w dyscyplinach plażowych, który powstaje w miejscu starego zespołu basenowego oraz na terenie byłego stadionu piłkarsko-lekkoatletycznego w Mościcach. Na inwestycję w miejscu starego basenu Tarnów otrzymał z budżetu państwa 25 mln 200 tys. zł, z kolei całość wydatków zamknie się kwotą 34 mln 286 tys. zł. Jak zapewniają władze miasta, już po zakończonych zmaganiach sportowców z Europy, 3,5-hektarowy teren będzie służył tarnowianom, jako letni park wodny.
Ostatnie prace rozbiórkowe dawnego basenu letniego w Mościcach zakończono już przed miesiącem. Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem podłoża nowego basenu oraz fundamentów pod budynek technologiczny i lodowisko. Zakupiona została także niecka basenowa. Obok basenów powstaną boiska do sportów plażowych, a także zadaszone boisko do piłki nożnej, które zimą będzie zamieniać się w lodowisko.
Warto przypomnieć, że władze miasta Tarnowa po rozmowach z przedstawicielami rządu wynegocjowały dodatkowe ponad 20 mln zł, które zostaną przeznaczone m.in. na modernizację stadionu piłkarsko-lekkoatletycznego w Mościach. W ramach przeprowadzonych prac powstaną tam piaszczyste boiska do piłki nożnej, siatkowej i ręcznej oraz trybuna dla około 1000 widzów, a także dwa boiska treningowe z tymczasowymi trybunami. Stadion po igrzyskach wróci do swoich pierwotnych funkcji, a docelowo, po zakończeniu dwóch etapów modernizacji, które obejmują: budowę dwóch trybun po minimum 1000 miejsc każda, montaż podgrzewanej nawierzchnią z trawy hybrydowej oraz budowę infrastruktury zgodnej z wymogami PZPN, obiekt będzie umożliwiał grę na poziomie I ligi piłki nożnej.
Nie wszystkie drogi na Igrzyska
W ostatnich dniach władze miasta Tarnowa podpisały umowę na wykonanie inwestycji drogowych za kwotę ponad 31 mln zł. Zaplanowana modernizacja infrastruktury drogowej wiąże się przede wszystkim z myślą o przyszłorocznych Igrzyskach Europejskich. Łącznie przeprowadzonych ma być aż 13 zadań, jednak nie wszystkie drogi będą gotowe na czas.
Prace budowlane będą prowadzone przede wszystkim w obrębie ulic Czerwonych Klonów (modernizacja skrzyżowania z Chemiczną i Traugutta oraz przebudowa ciągu pieszo-rowerowego) oraz Traugutta (budowa pętli autobusowej, modernizacja ulicy, jak również drogi prowadzącej w kierunku Miejskiego Domu Sportu). Ponadto przebudowana zostanie droga wewnętrzna od przejazdu kolejowego w stronę ul. Kwiatkowskiego, a zajezdnia autobusowa będzie zmodernizowana, podobnie zresztą jak ul. Kwiatkowskiego (od ronda Solidarności do skrzyżowania z Czerwonych Klonów). Nie obędzie się także bez budowy parkingu przy Stadionie Miejskim przy ul. Zbylitowskiej.
– Zakres zaplanowanych przez nas prac jest spory i zróżnicowany. Nie wszystko jednak uda się wykonać do maja przyszłego roku, a więc tuż przed rozpoczęciem Igrzysk Europejskich i część prac będzie wykonywanych już po zakończeniu imprezy, ponieważ nie chcemy, aby podczas trwania Igrzysk Europejskich Tarnów był jednym, wielkim placem budowy – tłumaczy Artur Michałek, dyrektor ZDiK w Tarnowie i dodaje – Trzy zadania: budowa zjazdu i drogi wewnętrznej w obrębie skrzyżowania Chemicznej i Czerwonych Klonów, budowa i przebudowa sygnalizacji świetlnej w ciągu tej ostatniej ulicy, a także przebudowa drogi wewnętrznej od skrętu do Miejskiego Domu Sportu w Mościcach do przejazdu kolejowego mają być zrealizowane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza konieczność opracowania dokumentacji projektowej, a następnie wykonania robót budowlanych na jej podstawie. Z kolei jednym najpoważniejszych i najkosztowniejszych zadań będzie budowa węzła przesiadkowego przy ul. Błonie i al. Jana Pawła II. Przy węźle zostanie zbudowany parking dla 32 samochodów osobowych i dla czterech autobusów, powstaną tam także m.in. jezdnie manewrowe, trzy wiaty przystankowe i jedna rowerowa oraz toaleta.
Czasu niewiele, ale wystarczająco…
Ireneusz Kutrzuba, rzecznik prezydenta Tarnowa mówi, że chociaż czasu do rozpoczęcia Igrzysk Europejskich nie ma już za wiele, to wszystkie najważniejsze inwestycje powinny zostać zrealizowane bez większego problemu. – Wszystkie zaplanowane przez nas prace związane z przyszłoroczną imprezą sportową przebiegają obecnie zgodnie z planem. Niektóre z inwestycji, jak chociażby ta związana z modernizacją stadionu piłkarsko-lekkoatletycznego w Mościach nie należą do najłatwiejszych, ale nic nie wskazuje na to, abyśmy mieli nie zdążyć zrealizować prac do maja przyszłego roku. Mamy nawet zapewnienia od wykonawców, że nie widzą powodów, aby miało być inaczej. Jesteśmy więc pod tym względem optymistami. W tej chwili trudno jeszcze wyrokować, w jakiej ostatecznej kwocie zamkną się wszystkie przeprowadzane inwestycje z myślą o Igrzyskach Europejskich i nie dotyczy to tylko Tarnowa, ale i innych miast, w których odbędzie się impreza. Konkrety w tej sprawie powinniśmy otrzymać już niebawem od spółki, która została powołana w celu przygotowania i realizacji przedsięwzięć oraz wykonywania zadań związanych z organizacją Igrzysk Europejskich Kraków-Małopolska 2023.
Z kolei Szymon Siedlecki, inspektor z Wydziału Infrastruktury Miejskiej mówi, że łączny koszt trzech inwestycji sportowych realizowanych w Tarnowie z myślą o przyszłorocznych Igrzyskach Europejskich wynosi obecnie 64,8 mln zł, z czego zewnętrze dofinansowanie stanowi 77 proc. tej kwoty. – Mogę potwierdzić słowa rzecznika prezydenta, że obecnie nie można wskazać żadnych zagrożeń w realizacji zadań. Ewentualnymi zagrożeniami mogą być braki w dostawach materiałów i urządzeń koniecznych do realizacji zadań, jednak wykonawcy wyprzedzająco kontraktują dostawy w celu uniknięcia tych potencjalnych zagrożeń. Pojawiają się pytania dotyczące kwestii finansowania poszczególnych prac, czy nie zabraknie nam pieniędzy na realizację zadań. W części dofinansowania, pieniądze z Banku Gospodarstwa Krajowego przekazywane są na konto Gminy Miasta Tarnowa na jej wniosek po osiągnięciu warunków zgodnie z zapisami programu o dofinansowaniu, czyli w oparciu o fakturę wykonawcy zadania. Następnie pieniądze te są przelewane na konto wykonawcy. Jesteśmy więc odpowiednio zabezpieczeni.
Pomimo tego, że Tarnów już w maju przyszłego roku powinien prezentować się zdecydowanie lepiej zarówno pod względem infrastruktury drogowej, jak i sportowej, to warto dodać, że modernizacji przed Igrzyskami Europejskimi na pewno nie doczeka się dworzec PKP w Mościcach. Budynek w sierpniu 2021 roku został wpisany przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków, a to wiąże się z tym, że jakiekolwiek prace remontowe muszą być konsultowane z konserwatorem. Dworzec PKP w Mościcach został zamknięty w 2012 roku i od tej pory jego stan techniczny ulega systematycznemu pogorszeniu. Jakiś czas temu prezydent Tarnowa, Roman Ciepiela podjął kolejne rozmowy z PKP na temat przywrócenia budynkowi dawnego blasku. Niestety władze PKP poinformowały, iż obiekt został zgłoszony do planu inwestycji dworcowych, ale nie wcześniej niż w 2024 roku.
Autor: Sebastian Czapliński/ TEMI.pl
*Tekst ukazał się na łamach tarnowskiego tygodnika TEMI.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.